Ry Golf

Vedtægter

§1. NAVN OG HJEMSTED

1.1 Foreningens navn er Ry Golf (herefter kaldet “Foreningen”, ”Golfklubben” eller ”Klubben”).

1.2 Foreningen har hjemsted i Skanderborg kommune.

1.3 Golfklubben skal være medlem af Dansk Golf Union under Danmarks Idrætsforbund, og er underlagt deres love og bestemmelser.

§2. FORMÅL

2.1 Det er klubbens formål er at eje og drive golfanlægget beliggende i Kildebjerg i Ry og herudfra skabe gode muligheder for, at medlemmerne kan dyrke golf, samt med udgangspunkt i fællesskabet og det sociale liv i klubben at udbrede kendskabet til golfsporten. 

2.1 Foreningen ønsker at drive og udvikle klubben, så den til enhver tid er attraktiv for medlemmer og greenfee gæster, at skabe rammerne for et godt klubliv samt at fremme medlemmernes lyst til at engagere sig og tage medansvar i klubben.

§3. MEDLEMSKAB

3.1 Enhver som kan tilslutte sig Foreningens formål, principper og disse vedtægter, kan blive medlem af Foreningen.

3.2 Såvel aktive som passive medlemmer optages, dog kan kun fysiske personer optages som medlem. Kun aktive medlemmer har ret til at spille på golfbanen.

3.3 Generalforsamlingen fastsætter efter bestyrelsens indstilling det årlige kontingent for ordinært medlemskab.

3.4 Foreningens ledelse fastsætter selv en liste over passende medlemstyper med kontingent gradueret i forhold til kontingentet for ordinært medlemskab.

3.5 Medlemmerne betaler kontingent i forhold til deres medlemstype. Kontingentet opkræves forud for hvert regnskabsår i forhold til bestyrelsens budgetterede kontingent for ordinært medlemskab. Nærmere betingelser for kontingent opkrævning kan opstilles af den økonomiansvarlige.

3.6 Skulle kontingentet mod forventning ikke blive godkendt eller bliver det forhøjet af generalforsamlingen, vil regulering ske snarest muligt, dog senest ved opkrævning af næste ordinære kontingentindbetaling.

3.7 Indmeldelse sker skriftligt til Foreningens medlemsansvarlige. Indmeldelse er først gældende, når medlemmet har betalt sit kontingent i henhold til punkt 3.3.

3.8 Hvis et medlem ønsker at melde sig ud af Foreningen eller skifte til et billigere medlemskab, kan dette kun ske skriftligt til Foreningens medlemsansvarlige med mindst 4 ugers varsel til udgangen af regnskabsåret (kalenderåret)*. 

3.9 Skift fra passivt til aktivt medlemskab eller fra et billigere til et dyre medlemskab kan ske skriftligt til Foreningens medlemsansvarlige og er gældende fra betaling af opkrævet kontingent.

3.10 Kontingentrestance udover 3 måneder medfører eksklusion, medmindre bestyrelsen finder rimeligt grundlag til at dispensere herfra. Genoptagelse af medlemskab kan først ske, når hele restancen er betalt af den ekskluderede.

3.11 Ethvert medlem kan ekskluderes, hvis det handler illoyalt overfor Foreningen og/eller i modstrid med Foreningens formål. Eksklusion af et medlem skal besluttes af bestyrelsen. Afgørelse vedr. eksklusion kan indbringes for Dansk Golf Unions Amatør- og Ordensudvalg

§4. GENERALFORSAMLING, KOMPETENCE, STED OG INDKALDELSE

4.1 Generalforsamlingen har den højeste myndighed i alle Foreningens anliggender inden for de i lovgivningen og vedtægternes fastsatte grænser.

4.2 Foreningens generalforsamlinger skal afholdes på Foreningens hjemsted; ved enighed kan Foreningens medlemmer beslutte, at generalforsamlingen skal afholdes et andet sted.

4.3 Den ordinære generalforsamling skal afholdes hvert år inden udgangen af november måned, og indkaldes af bestyrelsen med mindst 6 ugers varsel ved e-mail til medlemmerne og offentliggøres på Foreningens hjemmeside.

4.4 Et hvert medlem har ret til at stille forslag til behandling på den ordinære generalforsamling, forslag skal fremsættes skriftligt overfor bestyrelsen senest 4 uger før generalforsamlingen. 

4.5 Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes, når bestyrelsen har forlangt det; desuden skal ekstraordinær generalforsamling til behandling af et bestemt angivet emne indkaldes senest 2 uger efter, at mindst 10 % af Foreningens stemmeberettigede medlemmer skriftligt har forlangt det.

4.6 Ekstraordinære generalforsamlinger indkaldes af bestyrelsen senest 2 uger og tidligst 4 uger før afholdelsen ved e-mail til medlemmerne og offentliggøres på Foreningens hjemmeside.

4.7 Senest 2 uger før generalforsamlingen skal dagsordenen og de fuldstændige forslag, der skal behandles på generalforsamlingen – og for den ordinære generalforsamlings vedkommende også årsrapporten – gøres tilgængelige til eftersyn for medlemmerne på Foreningens hjemmeside.

4.8 Foreningens generalforsamlinger er ikke åbne for offentligheden, medmindre bestyrelsen i det enkelte tilfælde giver tilladelse hertil.

4.9 På den ordinære generalforsamling skal dagsordenen være følgende:

  1. Valg af dirigent
  2. Bestyrelsens beretning om Foreningens virke i det forløbne regnskabsår
  3. Fremlæggelse og godkendelse af regnskab
  4. Fremlæggelse af budget samt fastsættelse af kontingenter
  5. Eventuelle forslag fra bestyrelsen og/eller medlemmer
  6. Valg af bestyrelsesmedlemmer  (se §7.2)
  7. Valg af suppleanter (se §7.3)
  8. Valg af ekstern revisor
  9. Eventuelt

§5. GENERALFORSAMLINGENS STEMME- OG REPRÆSENTATIONSRET

5.1 Ethvert medlem har ret til selv at møde på generalforsamlingen.

5.2 Hvert medlem har én stemme og der kan kun stemmes ved fysisk fremmøde.

§6. GENERALFORSAMLINGEN; DIRIGENT, BESLUTNINGER OG PROTOKOL

6.1 Generalforsamlingen vælger en dirigent, der leder generalforsamlingen og sikrer, at generalforsamlingen afholdes på en forsvarlig og hensigtsmæssig måde. Dirigenten afgør alle spørgsmål vedrørende sagernes behandling og stemmeafgivning.

6.2 På generalforsamlingen træffes alle beslutninger ved simpelt flertal, medmindre andet følger af disse vedtægter.

6.3 Der føres en protokol over forhandlingerne på generalforsamlingen, der underskrives af dirigenten. Protokollen, eller en bekræftet udskrift af denne, skal senest 2 uger efter generalforsamlingens afholdelse være tilgængelig for Foreningens medlemmer.

§7. LEDELSE

7.1 Foreningen ledes af en bestyrelse bestående af 3 – 7 medlemmer, der vælges af generalforsamlingen på den ordinære generalforsamling. Bestyrelsen vælger selv sin formand samt økonomiansvarlig på et konstituerende bestyrelsesmøde umiddelbart efter den ordinære generalforsamling.

7.2 Bestyrelsens medlemmer vælges for 2 år ad gangen forskudt, 2-4 bestyrelsesmedlemmer i lige år og 1-3 bestyrelsesmedlemmer i ulige år, genvalg kan finde sted. Ved behov for valg af flere bestyrelsesmedlemmer vælges disse for et eller to år således, at det sikres, at der er kontinuitet i bestyrelsen. 

7.3 Der kan vælges op til 2 suppleanter, der ved utidig afgang fra bestyrelsen indtræder som fuldgyldigt medlem af bestyrelsen ind til næste generalforsamling. Suppleanter vælges for 1 år ad gangen som henholdsvis 1. og 2. suppleant, genvalg kan finde sted.

7.4 Formanden indkalder til og leder bestyrelsens møder. Indkaldelse sker skriftligt med angivelse af dagsorden, når formanden skønner det nødvendigt. Dog skal der afholdes mindst 1 møde i hvert kvartal. Formanden er herudover forpligtet til at indkalde til bestyrelsesmøde, når mindst 2 medlemmer af bestyrelsen fremsætter ønske om det overfor formanden. I sådanne tilfælde afholdes mødet senest 2 uger efter anmodningen er kommet til formandens kundskab.

7.5 Der skal føres protokol over bestyrelsens møder, der underskrives af de tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer.

7.6 Bestyrelsen kan selv fastsætte deres forretningsorden og nedsætte udvalg og arbejdsgrupper til varetagelse af afgrænsede opgaver. Bestyrelsen godkender selv alle udvalgsformænd.

§8. ØKONOMI, REGNSKAB OG REVISION

8.1 Foreningens regnskabsår løber fra 1. oktober – 30. september.

8.2 Bestyrelsen er ansvarlig overfor generalforsamlingen for regnskabet.

8.3 Foreningens regnskab føres af en økonomiansvarlig, der også fører Foreningens medlemsregister.

8.4 Foreningens årsregnskab skal udarbejdes af økonomiansvarlig og revideres af en ekstern revisor valgt af generalforsamlingen. Regnskabet offentliggøres senest i forbindelse med indkaldelsen til generalforsamlingen.

§9. TEGNINGSREGEL

9.1 Foreningen tegnes af bestyrelsens formand i forening med et menigt bestyrelsesmedlem eller af den samlede bestyrelse. Uanset foranstående tegnes Foreningen dog af den samlede bestyrelse, hvis Foreningen ønsker at optage lån.

§10. FORENINGENS MIDLER OG HÆFTELSE

10.1 Alle midler som Foreningen ejer, måtte erhverve eller på anden lovlig måde komme i besiddelse af tilhører Foreningen.

10.2 Foreningens medlemmer har ikke nogen ejendomsret over nogen af Foreningens midler. I tilfælde af Foreningens opløsning, skal Foreningens midler fordeles som beskrevet i §13.2

10.3 Foreningen hæfter for sine forpligtelser med samtlige midler og aktiver som Foreningen ejer. Foreningens medlemmer, herunder bestyrelsesmedlemmer, har ingen personlig hæftelse for Foreningens forpligtelser eller noget krav rettet mod Foreningen.

§11. Særlige bestemmelser i relation til DGU

11.1 For golfspillet i klubben gælder de af The Royal & Ancient Golf Club of St. Andrews fastsatte regler, samt de af bestyrelsen med Dansk Golf Unions godkendelse fastsatte Lokale Regler. 

11.2 Fastsættelse af medlemmernes handicap skal ske i henhold til Dansk Golf Unions handicapsystem, og tildeling af handicapslag i handicapturneringer og -matcher sker i henhold til det af DGU fastsatte slope-system.

11.3 Bestyrelsen fastsætter de bestemmelser, som findes nødvendige af hensyn til spillets afvikling og opretholdelse af orden inden for klubbens område.

§12. VEDTÆGTSÆNDRINGER

12.1 Ændring af Foreningens vedtægter kan vedtages på en generalforsamling, når spørgsmålet er opført på dagsordenen og 2/3 af de tilstedeværende medlemmer stemmer derfor.

§13. OPLØSNING

13.1 Beslutning om Foreningens opløsning kan vedtages på en generalforsamling, når spørgsmålet er opført på dagsordenen og vedtages af mindst 2/3 af samtlige stemmeberettigede medlemmer af Foreningen. Stemmer mere end 2/3 af de fremmødte stemmer for forslaget om opløsning af Foreningen, men der ikke opnås den påkrævede majoritet på 2/3 af samtlige stemmer, skal der inden for en periode på 30 dage indkaldes til en ny generalforsamling med forslag om opløsning af Foreningen. På den efterfølgende generalforsamling kan forslaget om opløsning af Foreningen gennemføres med simpelt flertal blandt de på generalforsamlingen tilstedeværende medlemmer.

13.2 Ved opløsning skal en eventuel overskydende formue/midler tilfalde en anden forening, fond, stiftelse, institution mv. som har til formål på almennyttig vis at støtte det lokale børne- og ungdomsarbejde indenfor det lokale fritids- og kulturområde eller lignende i Skanderborg Kommune.

§14. IKRAFTTRÆDELSE

14.1 Således vedtaget på den ekstraordinære generalforsamling 29. maj 2024. Nærværende vedtægter erstatter de tidligere vedtægter vedtaget på den ekstraordinære generalforsamling 21. marts 2024.

 

* Dette vil efter næste generalforsamling blive justeret til at være klubåret, der går fra d. 1/10-30/9)